Stan rolnictwa ekologicznego w Polsce

W załączeniu prezentujemy kilka danych obrazujących stan rolnictwa ekologicznego w Polsce na przestrzeni lat 2004-2016. Dane pochodzą z Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych.
Prezentacja zawiera informacje dotyczące liczby producentów ekologicznych (stan na dzień 31 maja br.), powierzchni ekologicznych użytków rolnych, liczby przetwórni ekologicznych (stan na koniec 2015 r.) oraz wykaz upoważnionych jednostek certyfikujących.

Prezentacja (PDF)

Powołano Radę Rolnictwa Ekologicznego

W dniu 4 sierpnia br. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się posiedzenie inauguracyjne Rady Rolnictwa Ekologicznego, która została powołana  w celu utworzenia płaszczyzny dialogu pomiędzy Ministrem Rolnictwa a organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rozwoju rolnictwa ekologicznego i rynku żywności ekologicznej. W jej skład wchodzi 30 przedstawicieli podmiotów i instytucji działających w sektorze rolnictwa ekologicznego, w tym uczelni wyższych, instytutów, instytucji sprawujących nadzór nad produkcją ekologiczną, podmiotów doradczych, a także organizacji oraz związków zawodowych zrzeszających producentów ekologicznych.
Do głównych zadań Rady należeć będzie:

  1. opiniowanie, konsultowanie i przedstawianie propozycji rozwiązań systemowych w rolnictwie ekologicznym oraz zgłaszanie inicjatyw w tym zakresie;
  2. wspieranie przedsięwzięć służących rozwojowi rolnictwa ekologicznego i rynku żywności ekologicznej;
  3. upowszechnianie wiedzy o nowych regulacjach prawnych oraz wytycznych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczących rolnictwa ekologicznego w kraju i za granicą;
  4. popularyzacja osiągnięć rolnictwa ekologicznego w kraju i za granicą;
  5. opiniowanie, konsultowanie i przedstawianie propozycji rozwiązań, działań oraz realizacji celów wskazanych w Ramowym Planie Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego na lata 2014-2020.

Podczas posiedzenia inauguracyjnego powołano też stałe grupy robocze do spraw: regulacji prawnych, poprawy efektywności gospodarstw ekologicznych i badań naukowych oraz rozwoju krajowego rynku żywności ekologicznej, w celu opracowania propozycji rozwiązań dla rozwoju rolnictwa ekologicznego.

Dobre praktyki higieniczne w ekologicznych gospodarstwach rybackich

Wprowadzenie zasad Dobrej Praktyki Higienicznej i Dobrej Praktyki Produkcyjnej w ekologicznych gospodarstwach rybackich zapewnia należytą kontrolę systemu produkcji i możliwość ciągłej analizy parametrów technologicznych. Ponadto pozwala na  odtworzenie ciągłego procesu produkcyjnego, co niezbędne jest w przypadku reklamacji i pomocne przy ustalaniu przyczyn śnięć. Dzięki dobrym praktykom możemy łatwo zidentyfikować osoby odpowiedzialne za wykonanie, nadzór i kontrolę na każdym etapie produkcji.

Prezentacja (PDF)

Warsztaty naukowe - pożyteczne mikroorganizmy

Dzięki inicjatywie IUNG PIB w Puławach i CDR w Radomiu zostały zorganizowane  bardzo ciekawe warsztaty naukowe. W drugiej części omówiona zostanie rola pożytecznych mikroorganizmów. Preparaty zawierające mikroorganizmy są popularne na rynku środków rolniczych. Niestety namnożyło się ich tak dużo, że trudno jest określić  które są efektywne - i czy w ogóle są efektywne! Nowe formulacje zawierające pożyteczne mikroorganizmy zostały opracowane w Instytucie Ogrodnictwa w Skierniewicach. W ramach projektu „EkoTech Produkt” wyselekcjonowano z puli mikroorganizmów charakterystycznej dla regionu Polski te, które mogą pomóc rolnikom. Prace zreferowała na warsztatach profesor Lidia Sas-Paszt z IO w Skierniewicach, kierująca projektem.

Co to są „pożyteczne mikroorganizmy”?  Te, które stale towarzysza roślinom uprawnym i spełniają rolę wspomagającą ich wzrost i rozwój , a także ograniczające rozwój mikroorganizmów szkodliwych.  Bardzo ważną a często niedoceniana rolę pełnią grzyby mikoryzowe. Mikoryza jest to występujące powszechnie zjawisko, polegające na współżyciu korzeni lub nasion roślin naczyniowych z grzybami  i dotyczy około 85% gatunków roślin wyższych z całego świata). Większość przypadków mikoryzy dotyczy relacji przynoszącej korzyści obydwu organizmom.

Pełna treść artykułu (pdf)

Wykorzystanie sieci internetowej w marketingu i sprzedaży produktów ekologicznych

Ekologiczna produkcja rolna kojarzy się słusznie  z tradycyjnym sposobem uprawy.  Faktycznie odrzuca się syntetyczną chemię, nie sili na maksymalizację plonu. Ale nie znaczy to, ze rolnicy ekologiczni nie korzystają z dobrodziejstw nowoczesności. Korzystają z wydajnego, precyzyjnego sprzętu do uprawy , do mechanicznego zwalczania chwastów, co poprawia wydajność pracy opłacalność produkcji.

Podobny podejście powinno obowiązywać w sprzedaży produktów ekologicznych -   obok naturalnych kanałów sprzedaży jak sklepy ekologiczne, sklepy ze zdrową żywnością czy targi produktów regionalnych, należy zwrócić uwagę na rozwijające się, innowacyjne formy sprzedaży i reklamy, wykorzystujące możliwości internetu. W ubiegłym roku średnia kwota wydana przez Polaków na zakupy online wyniosła 1005 zł, a w bieżącym wzrośnie do 1144 zł. Na tym nie koniec, mamy przykłady z innych krajów, gdzie trend jest stały - wzrost sprzedaży poprzez internet.

Jest to szczególnie istotne dla grupy produktów premium   do których należy produkt ekologiczny. Kupujący to najczęściej zamożniejszy mieszkaniec dużych miast, świadomy, dobrze posługujący się komputerem i do tego często zapracowany. Drugą grupą są klienci szukający żywności funkcjonalnej, prozdrowotnej - również przeszukujący zasoby sieci aby wybrać produkt. Dla tych, coraz liczniejszych  klientów, producenci powinni otworzyć się na nowoczesny marketing internetowy. Sporym zaskoczeniem na targach ekologicznych Natura Food w Łodzi były odpowiedzi wystawców. Na pytanie:

- Gdzie mogę dostać Wasze produkty?

W większości padała odpowiedź: - Proszę zajrzeć do internetu, mamy własna stronę, a produkty można kupić w sklepie sieciowym. Często sprzedaż w internecie jest uzupełnieniem stałego sklepu.

Pozostaje jeszcze obawa, że trudno będzie sobie poradzić w zawiłym świecie współczesnego przekazu elektronicznego. Na szczęście jest coraz więcej firm, które za niewielkie pieniądze  poprowadzą do sukcesu w sprzedaży. Warto także popytać wśród rodziny, młodzieży. Możliwości i form marketingu sieciowego jest bez liku.

Pełna treść artykułu